Infrastruktura drogowa w województwie podkarpackim wciąż ulega poprawie, szczególnie jeśli chodzi o drogi szybkiego ruchu. Wciąż trwają szeroko zakrojone prace związane z budową drogi S19, która będzie częścią trasy Via Carpatia łączącą północ i południe wschodniej części Europy.
S19 Miejsce Piastowe (bez węzła) – Dukla (z węzłem)
Co zmieni się w kolejnych latach na drodze ekspresowej S19? Aktualnie na tej trasie trwają prace na siedmiu odcinkach. Na ponad 10 kilometrowym odcinku Miejsce Piastowe – Dukla powstanie dwujezdniowa droga (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku), a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Równe) o podstawowych funkcjach. Nie zabraknie tam również imponujących obiektów inżynierskich, wśród których będzie sześć mostów, trzy estakady, pięć wiaduktów oraz dwa przepusty. Zakończenie robót wynikających z umowy jest planowane na lipiec 2025 roku, a koszt całej inwestycji wynosi 478 907 636,94 zł.
S19 Sokołów Małopolski Północ (bez węzła) – Jasionka (bez węzła)
Kolejnym realizowanym aktualnie odcinkiem S19 jest ten pomiędzy Sokołowem Małopolskim, a Jasionką. Obecnie trwa tam drugi etap przedsięwzięcia polegający na dobudowie drugiej jezdni. Dzięki temu droga ekspresowa, na którą narzeka wielu kierowców zmieni się z przekroju 2+1 na 2+2. Na tym odcinku zlokalizowane są m.in. dwa wiadukty, dwa przepusty oraz estakada w Nienadówce o długości ponad 157 metrów. Dwa MOP-y będą z kolei zlokalizowane w Nienadówce oraz Stobiernej (drugi zostanie rozbudowany do funkcji komercyjnej). Prace na drodze o długości prawie 14 kilometrów zostaną ukończone w sierpniu 2026 roku, a koszt jej przebudowy wynosi 272 830 814,75 zł.
S19 Krosno (z węzłem) – Miejsce Piastowe (z węzłem)
Za półmetkiem są z kolei prace na odcinku S19 pomiędzy Krosnem, a Miejscem Piastowym. W ramach tej inwestycji powstanie droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku) wraz z węzłami drogowymi i obiektami inżynierskimi, wśród których będzie m.in.: siedem wiaduktów, dziewięć mostów i jeden przepust. Zakończenie robót wynikające z budowy jest planowane na lipiec 2025 roku, a koszt tej inwestycji wyniesie 365 047 863,34 zł.
S19 Rzeszów Południe (bez węzła) – Babica (z węzłem)
Najbardziej kosztowną inwestycją (sięgającą 2 230 165 684,48 zł) jest budowa ponad 10 kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica. W tym miejscu trwają aktualnie prace związane z drążeniem tunelu przez imponującą rozmiarami maszynę TBM zwaną „Karpatką”. Inwestycja jest zlokalizowana na terenie w powiatu rzeszowskiego i strzyżowskiego (gminy Boguchwała i Czudec). Początek przedsięwzięcia zlokalizowany jest na południe od istniejącego węzła Rzeszów Południe. Później droga prowadzi na południe i przecina tereny zabudowane miejscowości Racławówka, później wiedzie przez tereny rolne (omijając miejscowości Boguchwała i Niechobrz), przecina tereny zabudowy mieszkaniowej Mogielnicy, omija Lutoryż i wkracza w tereny leśne oraz wspomniany już jeden z najdłuższych tuneli w Polsce. Po wyjściu z tunelu trasa poprowadzi przez tereny rolne w Babicy, aż do węzła w tej miejscowości. Na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Lutoryżu (po obu stronach, jeden z funkcją komercyjną, drugi z podstawową). Wśród obiektów inżynierskich, które znajdą się na tym odcinku będą m.in.: trzy wiadukty, sześć estakad, a także wspomniany już tunel. Zakończenie robót wynikające z umowy szacowane jest na czerwiec 2026 roku.
S19 Babica (bez węzła) – Jawornik (wraz z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19)
Imponujący jest także zakres inwestycji związanej z odcinkiem S19 Babica – Jawornik, który dotyczy odcinka o długości prawie 12 kilometrów. Droga ta pędzie zlokalizowana w powiecie strzyżowskim (na terenie gmin: Czudec, Strzyżów i Niebylec). Na przeważającej części projektowanego odcinka drogi ekspresowej S19 występują tereny rolnicze, nieużytki rolnicze częściowo porośnięte drzewami oraz tereny leśne. Przebiega on przez teren pagórkowaty, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jary z płynącym w ich dnie ciekiem. Przewyższenie terenu w obrębie całego odcinka wynosi 239 m. Najniższym punktem terenu jest brzeg rzeki Wisłok (ok. 207 m n.p.m), a najwyższy sięga 446 m n.p.m. Cały teren inwestycji położony jest w zlewni górnej Wisły. Termin zakończenia robót wynikający z umowy to wrzesień 2026 roku, a koszt inwestycji sięga 1 449 684 818,57 zł.
S19 Domaradz – Krosno
Prace projektowe trwają z kolei w związku z budową 12,5 kilometrowego odcinka S19 pomiędzy Domaradzem, a Krosnem. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zakres inwestycji dotyczy budowy drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym (po dwa pasy ruchu), a także m.in. ośmiu mostów, siedmiu estakad, ośmiu wiaduktów oraz trzech przepustów. Powstaną tam również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Zagórze, po obu stronach drogi, z funkcją komercyjną). Pełnej przejezdności tej drogi powinniśmy się doczekać w październiku 2026 roku, a wartość umowy (netto) jest aktualnie szacowana na 864 432 472,01 zł netto.
S19 Dukla (bez węzła) – Barwinek (granica Państwa)
Na etapie prac projektowych jest również odcinek S19 Dukla – Barwinek, który będzie się kończył na granicy naszego kraju ze Słowacją. Trasa ta rozpocznie się po północnej stronie miasta Dukla, a następnie za pomocą estakady przekroczy rzekę Jasiołkę i związany z nią obszar Natura 2000. Później poprowadzi kierowców skrajem obszaru Rezerwatu Tysiąclecia na Cergowej Górze. Odcinek ominie m.in. Nową Wieś, Trzcianę i Tylawę, następnie od wschodniej strony – Barwinek. Jego długość wyniesie ponad 18 kilometrów, a całkowita wartość inwestycji sięga 1 862 980 374,94 zł. Termin zakończenia robót wynikający z umowy to 4 maja 2027 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.