reklama

Trwają prace nad rozpoczęciem budowy tunelu pod górą Hyb. To podkarpacka część drogi S19

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA - oddział Rzeszów

Trwają prace nad rozpoczęciem budowy tunelu pod górą Hyb. To podkarpacka część drogi S19 - Zdjęcie główne

Wizualizacja tunelu pod górą Hyb | foto GDDKiA - oddział Rzeszów

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościPostępują prace dotyczące przygotowania do budowy tunelu na trasie S19 pomiędzy Lutczą, a Domaradzem na Podkarpaciu. Jak przekazała GDDKiA, dwunawowy tunelu pod górą Hyb będzie miał długość prawie jednego kilometra.
reklama

Wspomniany tunel powstanie na nowym odcinku drogi ekspresowej S19 pomiędzy Jawornikiem (pow. strzyżowski), a Domaradzem (pow. brzozowski). Cała trasa będzie liczyć 6,4 kilometra. Została ona podzielona na dwa odcinki do zrealizowania (Jawornik – Lutcza oraz Lutcza – Domaradz). Docelowo po wybudowaniu pierwszego z tych odcinków, S19 nie będzie łączyła się z drogą krajową DK19 w Lutczy.

Na trasie tej inwestycji zostaną wybudowane imponujące obiekty inżynierskie, a największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb, którego długość wyniesie około 990 metrów. Nadzór naukowy nad realizacją tego przedsięwzięcia objęła Akademia Górniczo-Hutnicza z Krakowa. Eksperci w tym zakresie będą także dbali o zabezpieczenie osuwisk na odcinku drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz.

reklama

Tunel T-3 pod górą Hyb będzie miał prawie kilometr długości i drążony będzie w trudnym terenie o skomplikowanej budowie geologicznej. Nadzór naukowy w szczególności będzie polegał na weryfikacji opracowanych przez wykonawcę robót rozwiązań projektowych. Weryfikowane będą założenia do obliczeń w zakresie projektów zabezpieczenia osuwisk i terenów predysponowanych osuwiskowo oraz projektów i programów monitoringu na etapie drążenia oraz eksploatacji tunelu. Analizie poddane zostaną także parametry masywu skalnego na etapie prac projektowych oraz czoła przodka podczas drążenia tunelu, z możliwością wystąpienia węglowodorów, np. metanu. Nadzór naukowy będzie trwał przez 6 lat. Wartość podpisanej umowy z AGH to 4,2 mln zł

reklama

- przekazuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak podkreśla GDDKiA, prace na odcinku drogi S19 pomiędzy Lutczą, a węzłem Domaradz, charakteryzuje się dużym stopniem skomplikowania. W trakcie robót zaistnieje konieczność poradzenia sobie z trudnym terenem polskich Karpat Zewnętrznych, które zbudowane są ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych.

Wykonawcą prac jest firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, a wartość umowy to ponad 1,41 miliarda złotych.

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu korso24.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama